او منع دانشجویان از تحصیل را نقض حقوق بشر ندانست و استدلال کرد «منع تحصیل عده‌ا‌یی از دانشجویان که در مسائل سیاسی به ویژه سال ۸۸ نقش داشته‌اند نقض‌کننده حقوق شهروندی و همچنین حقوق بشر که غرب از آن برای تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کند نیست.» او البته با اشاره به گزارشی که قرار است وزارت اطلاعات کشور درباره دانشجویان ستاره‌دار به مجلس ارایه دهد گفت اگر استعلام‌ها مثبت باشد مانعی برای تحصیل این دانشجویان وجود ندارد. با این‌همه علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نظری عکس دارد. وی در گفت‌وگو با اعتماد ادامه تحصیل یا منع ادامه تحصیل دانشجویان ستاره‌دار را بر عهده وزارت علوم دانست. او گفت: «مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند و وزیر علوم نیز نباید در برابر این فشارها تسلیم بشود.» پیش از این زهره طبیب‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد وزیر علوم سه‌شنبه برای پاسخ به سوال نمایندگان در رابطه با چگونگی بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها در مجلس حاضر شود. دانشجویان "ستاره‌دار" کسانی هستند که به دلیل فعالیت سیاسی یا شرکت در اعتراضات دانشجویی، محکوم یا از ادامه تحصیل محروم شده‌اند. نخستین بار، در تابستان ۱۳۸۵ و در اولین سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که تعدادی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، ستاره‌هایی را کنار نام خود در کارنامه کنکور مشاهده کردند. در دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، کارگروهی برای رسیدگی به شکایات اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان آموزش عالی تشکیل شده است که گفته می‌شود این شکایات و بررسی آن‌ها، شامل استادان بازنشسته، دانشجویان محروم از تحصیل و کارمندان اخراجی می‌شود. قاسم احمدی لاشکی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با اعتماد تعداد دانشجویان ستاره‌داری را که در دولت جدید به دانشگاه بازخوانده‌شده‌اند بر اساس مستنداتی که به کمیسیون ارائه شده است ۱۲۶ یا ۱۲۹ دانشجو خواند. او گفت که کمیسیون "به صورت جدی" به دنبال استعلام از سابقه سیاسی این دانشجویان است. به گفته احمدی لاشکی اگر "مشکل"‌این دانشجویان "امنیتی حاد" نباشد می‌توانند به تحصیل ادامه بدهند. عضو کمیسیون آموزش این موضوع را به "امنیت کشور" گره زد و گفت که "امنیت کشور برای اعضای کمیسیون نیز اهمیت ویژه‌ای دارد." او البته تعداد ان دسته از دانشجویان ستاره‌دار را که به گفته وی "مشکل امنیتی حاد" دارند، "کم" خواند و گفت "نهایتا سه نفر هستند." احمدی لاشکی با بیان این‌که باید علت ستاره‌دار شدن دانشجویان در سال‌های اخیر بازبینی شود، می‌گوید: «اگر حقی از دانشجویان پایمال شده باشد، مسوولان و نهادهایی که موجبات آن را فراهم کرده‌اند باید پاسخگو باشند و اگر چنین محرومیتی به حق انجام گرفته بهتر است که منع تحصیلی آنان خیلی جدی و محکم ادامه پیدا کند.» قاسم جعفری، یک عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اعتماد رفع محرومیت تحصیلی‌ها و بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها در دولت یازدهم، را "اتفاق خاصی" ندانست و گفت: «فقط یک تبلیغات دولتی صورت گرفته است چون بیش از این نیز بازگشت دانشجویان سیاسی را شاهد بودیم.» محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش نیز با "انحرافی" خواندن واژه ستاره‌دار گفت: «این یک واژه انحرافی است که عده‌یی از سیاسیون متاسفانه آن را باب کرده‌اند که مربوط به دوران وزارت آقای معین و «دوم خردادی‌ها» می‌شود و هنوز نیز عده‌یی از دولتی‌ها به غلط آن را بیان می‌کنند و بازیچه‌ای برای جدال‌های سیاسی جناح‌ها شده است.» زاهدی تعداد دانشجویان به گفته وی "رد صلاحیت شده" را ۱۲۹نفر دانست و البته در عین حال بیان کرد که این تعداد "حتی قبول نشده و اصلا دانشجو نبوده‌اند." این در حالی‌ست فعالان کمپین حق تحصیل که از آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری امسال کار خود را آغاز کردند در گزارشی که منتشر کرده‌اند تعداد محرومیت‌های تحصیلی در هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد را "حداقل هزار مورد" برآورد کرده‌اند.