دنیای من

مجموعه ای از اخبار, دلنوشته ها, دغدغه ها و علایق من

در کشور ما مقطع پیش دبستانی را شاید بهترین مقطعی بتوان دانست که مربیان و مدرسان می توانند با فراغ بال از خلاقیت خود در کارشان بهره گیرند. شاهد این مدعا تفاوت عمده ای است که در محیط مراکز پیش دبستانی با مقطع دبستان وجود دارد. کودکی که در کودکستان به بازی و رقص و موسیقی عادت کرده است را به یکباره پشت میز و نیمکت می نشانیم و ضد حالی اساسی را به احساسات او وارد می کنیم!! اما آیا تا به حال اندیشیده ایم چه فلسفه ای را بر مراکز پیش دبستانی مان حاکم کنیم تا فعالیت هایمان در این مقطع صرفا جنبه بازی و سرگرمی نداشته باشند؟ آیا سعی کرده ایم با دیدگاه های ارزنده بزرگانی چون پستالوزی, فروبل, مونته سوری, جبار باغچه بان ... آشنا شویم و آنها را مبنای کاری هدفمند قرار دهیم. حتی از این دیدگاه ها هم که بگذریم فلسفه تربیت اسلامی حرف های زیادی در این مقطع برای گفتن دارد. به هر حال در این پست می خواهم شما را با یکی از این دیدگاه ها ,دیدگاه "رجیو امیلیا" تا حدی آشنا سازم:

رجیو امیلیا (Reggio Emilia) شهری است در شمال ایتالیا که در حدود 130هزار نفر جمعیت دارد. بعد از جنگ جهانی دوم گروه داوطلبی از والدین، معلمان و کودکان در کنار هم جمع شدند تا جامعه‌شان را از طریق ایجاد روشی جدید برای آموزش کودکان دوباره بسازند. در سال 1991 مجله نیوزویک در مطلبی چنین نوشت که 33 مهد کودک و پیش دبستانی که در رجیو امیلیا وجود دارد، بین 10 نمونه‌ی برتر سیستم آموزشی در جهان قرار دارد. رویکرد رجیو امیلیا، را لوریس مالاگاتسی، آموزگار ایتالیایی، راه‌اندازی کرد. تمرکز این رویکرد بر آموزش کودکان در دوران پیش دبستان به گونه ای خلاق و آزاد است. آن‌ها بر این باور بودند که در سال‌های آغازین زندگی است که کودک هویت و شخصیت خود را برای همه عمر پایه‌گذاری می‌کند. این باور به پایه گذاری رویکردی انجامید که آموزش به کودک را بر پایه‌ی احترام، مسوولیت پذیری و مشارکت و از طریق کاوش و پویش به پیش می‌برد. در این رویکرد،‌ کودک، پدر و مادر و محیط مهم‌ترین نقش را در آموزش بر دوش دارند. مالاگاتسی اساس روش خود را در مفهوم عبارت "صد زبان کودکی جست‌و‌جو می‌کرد و باور داشت که کودکان برای بیان و آموختن از صد زبان کمک می‌گیرند. بر این اساس کودکان بر اساس علاقه خود موضوعی را برای کاوش برمی‌گزینند و با به کار بردن حواس خود به کشف رابطه‌ها می‌پردازند و درک و دریافت‌شان را با هر زبانی که می‌خواهند از نقاشی گرفته تا پیکر تراشی، نوشتن یا بازی کردن بیان می‌کنند. ارتباط و همکاری کودکان با یکدیگر برای حل مساله و نزدیکی تنگاتنگ با طبیعت و بهره بردن از محیط برای آموزش از ویژگی‌های این رویکرد به شمار می‌رود ضمن این‌که محیط آموزش در رویکرد رجیو امیلیا با طبیعت پوند خورده است.

کلیپ 1         کلیپ 2          کلیپ 3          کلیپ 4

وبلاگ جدید افتتاح شد:

www.ssmovahed3.blogfa.com

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت 1391ساعت 20:46  توسط سعیدصفایی موحد  |