X
تبلیغات
دنیای من - روش تحقیق

دنیای من

مجموعه ای از اخبار, دلنوشته ها, دغدغه ها و علایق من

کلاس ها, سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی دکتر فاضلی ها همیشه شنیدنی و خواستنی بوده اند. خود من تا آنجاییکه توانسته ام پای ثابت مراسم هایی بوده ام که این دو بزرگوار در آنها حضور داشته اند. یادم می آید هنگامیکه دانشجو بودم یک ترم تمام به همراه خانم دکتر نیکنام (البته خانم دکتر فعلی!) اول صبح با تمام دغدغه ها و سختی ها در دانشگاه علامه حضور می یافتیم و سر کلاس دکتر نعمت ا... فاضلی می نشستیم, کلاس هایی که رنگ و بوی متفاوتی داشتند ( البته اگر دکتر فاضلی عزیز اجازه بدهند فایل صوتی آن کلاس ها را هم بر روی شبکه قرار خواهم داد). بگذریم ... یکی از کارگاه های خاطره انگیز فاضلی بزرگ و کوچک کارگاه " روش تحقیق کیفی مردم نگاری" بود که چند سال قبل در شرکت ملی نفت ایران برگزار شد. در این کارگاه دکتر محمد فاضلی (برادر زاده دکتر فاضلی بزرگ) هم حضور داشتند و نشان دادند با وجود سن نسبتا کمتر دست کمی از عموی بزرگوارشان ندارند.البته من همان موقع فایل های این کارگاه را بر روی شبکه قرار دادم که متاسفانه خیلی زود پاک شدند. به عنوان اولین پست وبلاگ تغییر یافته ام یک کمی فایل تکراری اما دوست داشتنی تحویلتان می دهم تا در کمتر از ۲۴ ساعت حرف ها و ادعاهایم را در مورد ضرورت تغییر نقض کرده باشم.

فایل جلسات:     اول     دوم     سوم     چهارم     پنجم     ششم     هفتم

[ دوشنبه پنجم اسفند 1392 ] [ 8:30 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

این هفته کلاس روش تحقیق کیفی برای هر دو گروه " تحقیقات آموزشی" و " برنامه ریزی درسی" برگزار شد. نمی دانم مشکل از چیست که اینقدر این دو کلاس جنجالی و پرهیاهو هستند: ماهیت پژوهش های کیفی و سوالات مطروحه در آن, و یا شخصیت ناآرام من که نمی خواهم در سکوت کارم را دنبال کنم! البته دلیلش هر چه باشد من این هیاهو و جنجال در کلاس را به سکوت مرگبار بی سوالی ترجیح می دهم. شاید کنترل اینگونه کلاس ها سخت و دشوار باشد, اما برای من شیرین و صدالبته انرژی بر است! به هر حال برخی اوقات مجبورم دست به عصا حرکت کنم, چرا که هر مثالی می زنم به نحوی با برداشت های سیاسی و ... مواجه می شوم. بگذریم ... این هفته انواع پرسش ها در پژوهش کیفی مطرح شدند, موارد کاربرد سنت های گوناگون پژوهش کیفی ( مردم نگاری, نظریه مبنایی, پدیدارشناسی, روایی, مطالعه موردی) بطور خلاصه بررسی شدند و منطق نمونه گیری کیفی بطور اجمالی بیان شد. این شما و این دو کلاس.

گروه تحقیقات آموزشی               منابع مرتبط               گروه برنامه ریزی درسی

[ سه شنبه یکم اسفند 1391 ] [ 20:50 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

  

در ادامه هیاهویی که دکتر فاضلی در مورد پارادایم روش کش در آکادمیای ایران راه انداخته بود, امروز مناظره پرهیاهویی بین دکتر نعمت الله فاضلی و دکتر قانعی راد از انجمن جامعه شناسی ایران و دکتر موسی پور و دکتر مهرمحمدی به نمایندگی از انجمن مطالعات برنامه درسی ایران برگزارشد. البته این عزیزان در چارچوب پارادایم کیفی به نقد روش مندی یا ناروش مندی پرداختند, اما با کمی تامل می توان گفت که همگی به یک چارچوب اعتقاد داشتند و نگرانی های دکتر فاضلی ناشی از ایدئولوژیک شدن روش تحقیق در ایران بود. فایده اینگونه نشست ها برای خود من در این است که ببینم کدامیک از اعتقاداتم مبتنی بر فهم و بصیرت است و کدامیک صرفا انعکاسی از آنچه خوانده ام و نفهمیده ام. این نشست حدود دو ساعت پیش به پایان رسید و فایل صوتی آن داغ داغ تقدیم به شما!

شایان ذکر است که این جلسه به همت سیگ " برنامه درسی و فرهنگ" انجمن مطالعات برنامه درسی برگزار شد. جا دارد که در اینجا از همکار عزیزم آقای دکتر صادقی ( عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) که مسئولیت سیگ مذکور را به عهده دارند قدردانی نموده و به همکارانشان ( آقای یاسر مهری, خانم دکتر نیکنام, ... ) خسته نباشید بگویم. این روزها سیگ فرهنگ و برنامه درسی در کنار سیگ های روش شناسی مطالعات تربیتی ( به مسئولیت دکتر طلایی) و مطالعات عصب شناسی تربیتی ( به مسئولیت دکتر نوری) فعالیت های ارزنده ای را انجام می دهند که جای تقدیر و تشکر دارد.

دانلود

[ سه شنبه هفدهم بهمن 1391 ] [ 21:43 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

خدایی این دکتر فاضلی هم کمتر میشه جایی سخنرانی کنه و آشوبی به پا نکنه و یا هیجانی ایجاد نکنه. مطمئن باشید اگر ایشون کاندید ریاست جمهوری شوند ( در صورت عدم رد صلاحیت!) صحنه سیاسی را یک تکان اساسی خواهند داد. البته حضور ایشون در جامعه علوم تربیتی برای ما بسیار غنیمت است. جامعه ای که به محافظه کاری, نقدناپذیری, فن گرایی, عدم تغییر, و کمی گرایی بسیار عادت کرده و انگار قرار نیست تکانی به خود بدهد. حدود دو هفته پیش ایشان در جلسه ای به نقد شرایط موجود تحقیق در جامعه علوم انسانی ایران پرداختند و این شرایط  را نمایانگر نوعی پارادایم روش کش دانستند. خود من هم تا حد زیادی با نظر ایشان موافق هستم. فرهنگ فعلی پژوهش در علوم تربیتی با تاکید بیش از حد بر فن گرایی و کمی گرایی راه را برای تفکر در مورد آنچه واقعا در میدان تعلیم و تربیت می گذرد بسته است. شیفتگی روشی به حدی در رشته ما فزونی گرفته است که برخی به بهانه اینکه متدولوژیست هستند از هر گونه تفکر و تامل در این حوزه سرباز می زنند و نقش خود و دانشجو را تا حد یک تکنیسین داده پرداز پایین می آورند. آیا نقش پژوهشگر تعلیم و تربیت صرفا تفسیر آماری است؟ متخصص ترین چهر های تعلیم و تربیت ما کسانی شده اند که می دانند چه آزمون آماری را در کجا استفاده کنند. آیا واقعا نقش آمار در علوم تربیتی تا این حد سخیف است؟ کاش کمی به منطق پوزیتیویسم که امروزه در جامعه تصویر بدی از آن شکل گرفته است رجوع کنیم و کمی تامل کنیم. من خودم علاقه زیادی به پارادایم کیفی دارم اما واقعا نگرانم که تب شیفتگی روشی همانطور که به کمی گرایی و آرمان های آن در جامعه ما لطمه زد تصویری ناهنجار از کیفی گرایی نیز در جامعه علمی ما به یادگار گزارد. البته من با بخش اول سخنان دکتر فاضلی در این جلسه تا حد زیادی موافقم اما به نظر من متاسفانه ایشان با احساسی کردن و هیجانی نمودن مباحثشان در بخش دوم نه تنها به روش و برخی متخصصان روش شناسی کم لطفی نمودند بلکه باعث شدند تا هدف و دیدگاه اصلی شان در هیاهوی سوت و کف های دانشجویان گم شود, دانشجویانی که از استثمار آکادمیکی موجود بسیار ضربه دیده اند و حرف های دکتر فاضلی فرصتی برای بیرون ریختن دردهای کهنه شان بود. متاسفانه آنچه یک شنونده ناآشنا با ایشان از بخش دوم سخنرانی شان برداشت می کند اعتقاد دکتر فاضلی به آنارشیسم روشی یا بی روشی است. در حالیکه به عقیده من ناروشی گزینه ای مناسب برای پارادایم روش کش حاضر نیست و مروری بر آثار و اندیشه های ایشان نیز نشان می دهد که روشمند فعالیت کرده اند اما اعتقادی به جزمیت روشی ندارند. به هر حال سخنان دکتر فاضلی را بسیار ارج می نهم و حضور ایشان را در حوزه تعلیم و تربیت ( به عنوان شاگرد قدیمی شان) بسیار ارج می نهم. امیدوارم پژوهش کیفی از هر گونه سوبرداشت, کج اندیشی  و تقلیل به فن گرایی مصون بماند. یادمان باشد اگر می خواهیم یک اندیشمند تعلیم و تربیت باشیم جایمان پشت رایانه و در حال کار با نرم افزار های تحلیل داده ( چه کمی و چه کیفی نیست). یک کارورز فکور تعلیم و تربیت کسی است که می بیند, می اندیشد, می نویسد, توصیف می کند, تفسیر می کند و عمل می کند. در این بخش فایل صوتی سخنرانی دکتر فاضلی در جلسه دو هفته پیش را خواهید یافت. همچنین فایل صوتی جلسه ای که با حضور ایشان یکشنبه همین هفته در انجمن جامعه شناسی برگزار شد و ادامه بحث های قبلی بود را می توانید همینجا دانلود کنید. ضمنا چندی پیش دکتر مهرمحمدی در دفاع از "روش" و "کثرت روش شناسی" ( و نه نسبیت گرایی افراطی و خطرناک) سخنرانی در سیگ روش شناسی داشتند که شنیدن آن و خواندن مقاله مربوطه به قلم خودشان جالب خواهد بود.

سخنرانی دکتر فاضلی ( شروع درگیری ها!)    

سخنرانی دکتر فاضلی در انجمن جامعه شناسی ( ادامه ...!)

سخنرانی دکتر مهرمحمدی در دفاع از روش

مجموعه مقالات مرتبط

 

[ سه شنبه دهم بهمن 1391 ] [ 23:4 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

همانطور که در یکی از پست های قبلی خدمتتان گفتم بحث اعتبار داده ها و یافته ها در پژوهش کیفی یکی از موضوعات پرچالش این حوزه است. در تحقیقات کمی در مورد مباحث مربوط به اعتبار داده ها توافق نسبی وجود دارد: اعتبار درونی و اعتبار بیرونی برای تحقیقات آزمایشی و روایی و پایایی برای ابزار جمع آوری داده ها. این در حالی است که در مورد ملاک های ارزیابی اعتبار یافته های پژوهش کیفی اینچنین معیارهای مشخصی وجود ندارد و حتی اگر به خاطر داشته باشید در مقاله دکتر محمدپور بیش از ۵۰ دیدگاه مطرح شده بود.   با این همه هنوز وقتی به پایان نامه های کیفی نگاه می کنیم بحث اعتبار پاشنه آشیل اکثر این پایان نامه ها است. به همین دلیل است که احساس می کنم مدرسان و استادان راهنما بهتر است تاکید افزونتری بر این مساله داشته باشند. در همین ارتباط دو مقاله فارسی ارزشمند برایتان تهیه کرده ام که متاسفانه کمتر مورد ارجاع قرار گرفته اند اما می توانند برای پژوهشگران این حوزه بسیار سودمند باشند.

مقاله اول                    مقاله دوم

 

[ چهارشنبه بیست و چهارم خرداد 1391 ] [ 20:1 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

نخست به خاطر غیبت نسبتا طولانیم از همه شما دوستان پوزش می طلبم. بعضی اوقات حوادث و رویدادهای زندگی آنقدر انسان را درمانده می کنند که حرف نزدن و در گوشه ای کنج عزلت گزیدن را به همه چیز ترجیح می دهد. برخی اوقات نیز این احساس به انسان دست می دهد که حرف هایش تکراری شده است و شاید حرف نزدن او بهتر از درفشانی هایش باشد! اما لطف و محبت شما دوستان و اظهارات محبت آمیزتان به طرق مختلف باعث می شود که نتوانم دست از کار بکشم و در نهایت کرکره این مغازه رنگ و رو رفته را بالا بکشم. امسال با حوادث و رویدادهای متفاوتی برای من آغاز شد که البته امیدوارم در نهایت منشا خیر و برکت برایم باشند. امیدوارم همان خدایی که تابه حال حمایت و لطفش را در لحظه لحظه های زندگیم حس کرده ام باز من را به حال خودم وا نگذارد.

خدایا چنان کن سرانجام کار                  که تو خشنود باشی و ما رستگار

اما! گاهی اوقات نشریات و مقالاتی در گوشه و کنار کشور چاپ می شوند که بیشتر بچه های حوزه علوم تربیتی از آن اطلاعی ندارند،اما حاوی مطالب ارزشمندی هستند. فصلنامه مطالعات راهبردی نشریه ای است که توسط دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام چاپ می شود و ماهیتا نشریه ای سیاسی است، اما یکی از شماره های این نشریه به مبانی نظری تحقیق کیفی پرداخته است. در این شماره اساتیدی چون دکتر علی دلاور، دکتر دانایی فرد، دکتر بختیار شعبانی، ... مقالات جالبی در حوزه تحقیق کیفی به رشته تحریر درآورده اند. هر چه سعی کردم نسخه الکترونیکی این شماره را به دست آورم نتوانستم. لذا با کمک یکی از دوستان نشریه را از طریق اسکنر تبدیل به نسخه پی دی اف کردم تا در اختیار شما قرار دهم. جناب آقای بهجت از خوانندگان خوب وبلاگ زحمت کشیدند و حجم فایل را به ۵ مگابایت کاهش داده اند. این فایل را راحت تر می توانید از اینجا دانلود کنید.

دانلود

ضمنا:

- انشالله لینک فایل هایی که مشکل دارند را تا آخر هفته اصلاح می کنم.

- وبلاگ دومم را در طی روزهای آینده افتتاح می کنم! این وبلاگ جدید ماهیتا غیر رسمی و غیر تخصصی است و فایل هایی را در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ... مورد علاقه ام در آن قرار خواهم داد. وبلاگ حاضر از این به بعد صرفا انعکاس دهنده رویدادها و عناوین حوزه تعلیم و تربیت خواهد بود.

[ دوشنبه چهارم اردیبهشت 1391 ] [ 23:57 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چند سال قبل هنگامی که تازه وارد مقطع دکتری شده بودم با اسم و شخصیت دکتر کیامنش آشنا شدم. ایشان از جمله استادانی هستند که نه تنها از علم و معرفتشان بلکه از شخصیت انسانیشان چیزهای زیادی می توان آموخت. آن سال به همراه همکلاسی هایم خیلی سعی کردیم استاد را متقاعد کنیم تا درس روش تحقیق مقطع دکتری را در خدمتشان باشیم اما سعادت یاری نشد. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا در یکی از کلاس های کارشناسی ارشد ایشان حاضر شوم. خلاصه اینبار شانس آوردم و توانستم در کلاس دانشجویان ارشد تحقیقات آموزشی شرکت کنم. کلاسی بود بسیار خاطره انگیز با دانشجویانی کوشا و فعال و استادی نمونه. مجموعه ۱۴ جلسه آن کلاس را برایتان آماده کرده ام و انشالله که بتوانید در ایام عید از آن بهره لازم را ببرید.

لینک ها اصلاح شدند

جلسات ۱ الی ۴      جلسات ۵ الی ۸      جلسات ۹ الی ۱۱       جلسات ۱۲ الی ۱۴

[ چهارشنبه بیست و چهارم اسفند 1390 ] [ 14:27 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

در این چند وقت مطالب زیادی در مورد تحقیق کیفی و ترکیبی بر روی وبلاگ قرار دادم, به طوریکه برخی دوستان به بنده اعتراض کردند و حتی تصور کردند که من مخالف سرسخت روش های کمی و پوزیتیویستی هستم. البته این برچسب درست نیست! اعتقاد من بر این است که مجموعه زیادی از پدیده های تربیتی هستند که بازنمایی آنها با روش های آماری و داده های کمی امکانپذیر نیست. من مخالف این روش ها و موافق صد در صد روش کیفی نیستم. به عقیده من باید ببینیم که سوال پژوهش را با کدام رویکرد می توان بهتر پاسخ داد. چه کمی چه کیفی, امیدوارم هر روشی که برای پژوهش خود به کار می بریم را با منطق انتخاب کنیم و درست اجرا کنیم. داده سازی و به قولی ماست مالی کردن تحقیق در هر دو رویکرد امکانپذیر است. پس به جای محکوم کردن یک رویکرد به عمل خودمان بیاندیشیم. کتاب های زیر تقدیم به طرفداران رویکرد کمی در تعلیم و تربیت.

روش هاي آماري               روش تحقيق كمي               سنجش و اندازه گيري

[ چهارشنبه سوم اسفند 1390 ] [ 11:17 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

واکاوی هنجارهای موثر بر انتخاب استاد راهنما

در حوزه های محض( علوم ریاضی) و میان رشته ای(علوم تربیتی): یک مطالعه کیفی

سعید صفایی موحد

محمد عطاران

فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میان رشته ای- دوره دوم- شماره ۴- پاییز ۱۳۸۹

دانلود

[ سه شنبه بیست و نهم آذر 1390 ] [ 13:54 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چندی است در حال تدوین کتابی در مورد روش تحقیق کیفی در محیط های آموزشی هستم. مضامین عمده ای که در این  کتاب مورد توجه من هستند عبارتند از: چگونگی تدوین و تحدید سوالات پژوهشی مناسب, چگونگی ورود به میدان تحقیق و خروج از آن, روش های تحلیل داده ها, و اعتباریابی نتایج. در بخش روش های تحلیل داده های کیفی با متودها و روش های گوناگونی برخورد کرده ام و برخی از آن ها را نیز تجربه نموده ام. اما یکی از مطالب جالبی که با آن موجه شدم بحث سطوح تحلیل بود که توسط پیتر وودز نوشته شده بود و خود من تا بحال بدینصورت با آن برخورد نکرده بودم. جذابیت این مطلب باعث شد تا این بخش را ترجمه کنم و خلاصه ای از آن را برای افرادی که به این مبحث علاقمند هستند در این بخش قرار دهم. انشالله که مفید فایده باشد.

دانلود

[ سه شنبه دهم آبان 1390 ] [ 11:47 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چند روز قبل یکی از دانشجویان دکتری از من سوال کردند که در جلسه دفاع پژوهش های کیفی کدام نکته چالش برانگیزتر است. به عقیده من یکی از مهمترین چالش های یک پژوهشگر کیفی دفاع از اعتبار یافته های خود می باشد. در تحقیقات کمی ما با دو بحث روایی و پایایی روبرو هستیم و روش ها و چالش ها چارچوب مشخص تری دارند. اما در تحقیق کیفی چطور؟ تا آنجا که من مطالعه کرده ام متخصصان مختلف هر کدام معیارهایی را برای اعتبار یابی پیشنهاد نموده اند که تعداد آنها به چیزی در حدود ۳۰ روش می رسد. این در حالی است که در کشور ما بر اساس آنچه که در جلسات دفاع دیده ام یا نقدهایی که از داوران مقالات شنیده ام تنها ۴ یا ۵ معیار شناخته شده است و دوستان سعی می کنند بر اساس همین معیارها در مورد پژوهش های کیفی قضاوت کنند. خود من هر چه در جلسه دفاع خواستم از کارم دفاع کنم که بر اساس رویکرد گیوبا و لینکولن اعتباریابی شده است نشد که نشد! به هر حال جهت اطلاع آقای دکتر احمد محمدپور از اعضا هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در یک کار تحقیقی و مقاله ارزشمند تعداد ۱۵ دیدگاه در مورد اعتباریابی پژوهش های کیفی را نقد و بررسی کرده اند ( از دکتر محمدپور کتاب های ارزشمندی در مورد مبانی فلسفی پژوهش به چاپ رسیده است که برای اطلاع از آنها می تواند به وبسایت انجمن جامعه شناسان ایران مراجعه کنید). این مقاله در فصلنامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه علامه در شماره ۴۸ ( بهار۸۹) به چاپ رسید و تا آنجا که بنده خبر دارم دانشجویان و متخصصان علوم تربیتی اطلاعی از آن نداشتند. به همین دلیل مقاله مذکور را اسکن کردم و برای استفاده علاقمندان در این قسمت قرار می دهم. اطمینان دارم که این مقاله برای پژوهشگران کیفی بسیار خواندنی و ارزشمند خواهد بود.

دانلود

[ سه شنبه سوم آبان 1390 ] [ 11:55 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چند روز پیش کارگاه آموزشی ارزشمندی در انجمن مطالعات برنامه درسی ایران برگزار شد که مدرس آن دکتر نعمت الله فاضلی از دانشگاه علامه طباطبایی بود. کلاس های روش تحقیق دکتر فاضلی همیشه مشتاقان فراوانی داشته و مورد استقبال واقع شده است. سبک نوشتاری و پژوهشی ایشان به گونه ای است که برخاسته از تجربیات زیسته است و همواره به دل می نشیند. امیدوارم که برگزاری اینگونه کارگاه ها باعث شود که پژوهش کیفی نیز در کنار پژوهش کمی به نحوی درست در جهت پاسخگویی به مسائل واقعی ( و نه ساختگی) مورد بهره برداری قرار گیرد. فایل های صوتی این کارگاه را می توانید به همراه اسلایدهای آن و چند مقاله و پایان نامه مفید از قسمت ذیل دانلود کنید.

دانلود اسلایدها           دانلود مقالات         دانلود پایان نامه ها

دانلود فایل های صوتی:     (۱)     (۲)     (۳)     (۴)     (۵)     (۶)     (۷)     (۸)

 

[ سه شنبه هفتم تیر 1390 ] [ 10:57 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

یکی از اتفاقات مبارک در انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, شکل گیری گروهی با عنوان "روش شناسی مطالعات تربیتی" است. این گروه با همت دکتر ابراهیم طلایی (دانش آموخته جوان دانشگاه آکسفورد و عضو جدید هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس) راه اندازی شده است. اولین جلسه این گروه با حضور تعداد کثیری از علاقمندان برگزار شد که حضور این تعداد افراد در یک نشست علمی در شرایط بی انگیزگی موجود را باید به فال نیک گرفت! از سخنرانان این جلسه می توان به دکتر مهرمحمدی, دکتر حیدرعلی هومن, دکتر طلایی و مهندس نوید ادهم اشاره کرد. محور اصلی این جلسه آسیب شناسی مطالعات تربیتی در ایران بود که گزارش خلاصه آن را می توانید اینجا مشاهده کنید. نکته ای که نباید به نظر من فراموش شود این است که تعداد زیادی از افراد (من جمله خود من) که امروزه بحث از وضعیت نامناسب تحقیقات تربیتی می کنیم و خود را عالم دهر می دانیم, سهم مهمی در بروز این وضعیت داشته ایم. یک روز که تب تحقیقات کمی گرفته بود پدر خی۲ را درآوردیم و آن را در هر سوراخی جا کردیم. بعدا که تنور تحقیق کیفی داغ شد ژست روشنفکری گرفتیم و هر چه لعن و نفرین بود نثار پوزیتیویسم کردیم و با سرهم بندی چند مصاحبه به تولید مقاله پرداختیم. خدایا در این جو دانشگاه چه می گذرد! حدود ۱۰ سال قبل دکتر قاضی طباطبایی و دکتر ودادهیر پژوهش گسترده ای را در چند دانشگاه بزرگ ایران انجام دادند. می دانید نتیجه چه بود: "دانشگاه های ایران ضدهنجارهای علم را بیشتر از هنجارهای علم پرورش می دهند" ( متن کامل این مقاله را از اینجا دانلود کنید). به نظر شما امروز پس از ۱۰ سال در دانشگاه ها چه خبر است؟ آیا دانشگاهیان امروز همان موجودات الوهی داستان ها هستند یا فرهنگ بازاری به اینجا نفوذ کرده است؟ فایلی که چند هفته پیش در وبلاگ گذاشتم و بیشتر از دو روز دوام نیاورد را به خاطر دارید؟!

دانلود نشست:          بخش اول          بخش دوم          بخش سوم          بخش چهارم

[ دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 ] [ 21:1 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

هفته آینده برای شرکت در کنفرانس Postgraduate Supervision 2011 عازم شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی هستم. در این کنفرانس بخشی از پایان نامه خودم را با عنوان ذیل به صورت سخنرانی ارائه خواهم داد:

:Uncovering the hidden norms affecting the selection of supervisors
A qualitative research
 
By: Saeid Safaei Movahhed
 Dr. Mohammad Attaran        
    
این مقاله حاصل کار خود بنده و استاد ارجمندم دکتر محمد عطاران است. اگر شرایط فراهم بود حتما مجموعه چکیده مقالات و فایل های صوتی و تصویری سمینار و حواشی آن را برایتان به روز آپلود خواهم کرد. قبل از سفر مجموعه پایان نامه هایی که در کار رساله مورد استفاده قرار دادم را برایتان آپلود می کنم.
 

[ یکشنبه بیست و یکم فروردین 1390 ] [ 16:18 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

در پست های قبلی برخی کتاب های انگلیسی و مقالات فارسی که در جریان کار پایان نامه مورد استفاده قرار داده بودم را برایتان در وبلاگ قرار دادم. در این قسمت مجموعه مقالات انگلیسی مورد استفاده را در سه بخش برایتان آپلود کرده ام. در قسمت بعدی نیز که آخرین بخش مربوط به منابع می باشد پایان نامه هایی را که مورد استفاده ام قرار گرفت برایتان آپلود خواهم کرد.

Hidden Curriculum               Research Supervision               Research Methodology

[ یکشنبه بیست و یکم فروردین 1390 ] [ 15:59 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

در طی دوره رساله کتاب های لاتینی پیدا کردم که کمک زیادی به من کردند. این کتاب ها در سه حوزه برنامه درسی پنهان نظارت پژوهشی و روش تحقیق بودند. کتاب های مذکور را می توانید از قسمت ذیل دانلود کنید.

Hidden Curriculum               Research Supervision              Research Methodology

[ چهارشنبه هفدهم فروردین 1390 ] [ 11:45 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

انگار بالاخره این پایان نامه دکتری هم داره تموم میشه. با تمام خوبیهاش, سختیهاش, خاطره هاش و البته تجربه های گرانقیمتی که از کار با راهنمای دلسوز با دانش و علاقمندی مثل دکتر عطاران به دست آوردم. موضوع پایان نامه من این بود:

تبیین تفاوت هنجارهای پنهان ( برنامه درسی پنهان)

در انتخاب استاد راهنما در دانشکده های علوم ریاضی و علوم تربیتی

این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفت. شرکت کنندگان در تحقیق ۱۶ نفر از دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و ۹ نفر از دانشجویان دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت معلم بودند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته و روش تحلیل آنها کدگذاری بود. در این تحقیق تاثیر فرهنگ رشته ای و فرهنگ سازمانی دانشگاه بر انتخاب های دانشجویان بررسی گشت. به عبارت خلاصه و واضحتر ,هدف من بررسی برنامه درسی پنهان در آموزش عالی ایران با تاکید بر روابط استاد راهنما- دانشجو (به عنوان بخشی از فرایند نظارت پژوهشی) بود. نتیجه این پایان نامه تا بحال ۲ مقاله علمی- پژوهشی, به احتمال زیاد ۲ کتاب ( در زمینه نظارت پژوهشی و برنامه درسی پنهان), و ۳ مقاله برای کنفرانس های خارجی در فنلاند, آفریقای جنوبی و اسپانیا بوده است( کنفرانس فنلاند را نتوانستم شرکت کنم, کنفرانس آفریقای جنوبی را ۲ هفته دیگر عازم هستم که انشالله گزارش و فایلهای آن را به روز برایتان آپلود می کنم و منتظر نتیجه کنفرانس اسپانیا هم هستم). از آنجا که اعتقاد دارم زکات العلم نشرها از این تاریخ تا روز جلسه دفاع منابعی که استفاده کردم و فایلهای مرتبط را هر هفته به تدریج برایتان آپلود خواهم کرد. مقالات فارسی و انگلیسی و دیگر انتشارات پایان نامه را نیز بعد از جلسه دفاع در اختیارتان خواهم گذاشت. در قسمت اول برخی از منابع فارسی که در این پایان نامه به من کمک کردند را در سه بخش روش تحقیق, برنامه درسی پنهان و نظارت پژوهشی برایتان قرار داده ام. امیدوارم که مفید فایده باشد.

روش تحقيق             برنامه درسي پنهان              نظارت پژوهشي

 

[ چهارشنبه دهم فروردین 1390 ] [ 13:51 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

 

 

سال نو را به تمامی اساتید دانشجویان, متخصصان, و علاقمندان حوزه های تعلیم و تربیت و آموزش و بهسازی تبریک عرض می کنم. انشالله در سال جدید بتوانم با رفع مشکلات فنی مجددا در خدمتتان باشم. ضمنا برای اینکه امسال هم بدون عیدی به پایان نرسد چندین پایان نامه که در دانشگاه های آمریکا صورت گرفته و عمدتا روش آنها نیز کیفی بوده است را به عنوان عیدی تقدیمتان می کنم.

مجموعه یک     مجموعه دو     مجموعه سه     مجموعه چهار

[ سه شنبه بیست و چهارم اسفند 1389 ] [ 14:3 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

سالهاست كه عرصه پژوهشهاي علوم رفتاري شاهد نزاع بين طرفداران رويكرد كمي و پيروان رويكرد كيفي بوده است. گروه اول با تكيه بر مباني فلسفي "اثبات گرايي"، عينيت را سرلوحه كار خود قرارداده و گروه دوم نيز با تكيه بر مباني فلسفه "ساختن گرايي"، بر تفسيرپذيربودن پديده هاي اجتماعي تاكيدكرده اند. اما در طي سالهاي اخير جنبش سومي نيز ظهورپيداكرده است كه با تكيه بر مباني فلسفي "پراگماتيسم"، عملگرايي در پژوهش و رهايي از قيد و بندهاي صرف فلسفي را مبناي كار خود قرارداده است. اين روش همان Mixed Method Research است كه در ايران با نامهايي چون روش تحقيق تركيبي، تلفيقي، آميخته، ... شناخته مي شود. البته در ايران ظاهرا نگاه اثبات گرايي آنقدر تسلط دارد كه فعلا صحبت كردن از روش كيفي هم جرات مي خواهد، چه برسد به اينكه بخواهيم جهشي كاركنيم و يكسره از روشهاي كمي به روش تركيبي برسيم. اما با توجه به مطالعه اندكي كه بنده در اين زمينه داشته ام احساس مي كنم كه اين رويكرد در صورت اجراي درست و عدم تبديل شدن به روش تركيب قر و قاطي(!) مي تواند مفيد باشد. در پست اين هفته توجه شما را به فايل صوتي و تصويري سميناري كه در همين ارتباط در يكي از دانشگاههاي آمريكا ارائه گشته است را جلب مي كنم. همچنين مجموعه اي از كتابها، مقالات و پايان نامه هاي مربوط را نيز آماده كرده ام كه اميدوارم مفيد واقع شود.

دانلود فايل صوتي               دانلود فايل تصويري

دانلود مقالات                  دانلود پايان نامه ها                  دانلود كتابها         

[ شنبه پانزدهم اسفند 1388 ] [ 13:44 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چند سالی است که پژوهشگران تعلیم و تربیت در ایران سعی نموده اند روشهای تحقیق کیفی را در این حیطه مورد استفاده قراردهند. این تلاشها شایسته تحسین است اما احساس می کنم که ما در حال حاضر پژوهشگر ارزنده ای در این حیطه نداریم. یکی از راههای غلبه بر این وضعیت دعوت از پژوهشگران حوزه های جامعه شناسی انسانشناسی مطالعات فرهنگی  ... می باشد تا در ابتدای راه به ما کمک نمایند چرا که این گروه در این زمینه در ایران پیشگام بوده اند و کارهای ارزنده ای نیز انجام داده اند. ما نیز در آموزش شرکت ملی نفت ایران تلاش کرده ایم برای تربیت پژوهشگران کیفی در حوزه مدیریت و علوم رفتاری گامهایی برداریم لذا در اولین مرحله سال گذشته سه کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار کردیم که فایل صوتی دو مورد از این کارگاهها روی همین وبلاگ قرار گرفت(فایل صوتی کارگاه دیگر مشکلاتی داشت و نتوانستم آن را روی وب قرار دهم). هفته گذشته نیز در همین راستا کارگاه آموزشی "کاربردهای روش تحقیق مردم نگاری در سازمانها" را برگزار کردیم که مدرسان آن دکتر نعمت اله فاضلی و دکتر محمد فاضلی بودند. کارگاهی بود بسیار ارزنده با نکات آموزنده فراوان. به همین دلیل پست این هفته را به این کارگاه اختصاص داده ام. 

دانلود مقالات مرتبط          دانلود اسلایدهای کارگاه          دانلود کتابهای مرتبط

دانلود فایل صوتی جلسات:    (۱)    (۲)    (۳)    (۴)    (۵)    (۶)    (۷)

[ یکشنبه بیست و نهم آذر 1388 ] [ 16:44 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

شنبه این هفته(۱۹/۲/۸۸) کارگاه آموزشی یک روزه ای در محل آموزش شرکت نفت برگزار شد که موضوع آن " چگونگی تدوین مقالات پژوهشی" بود. مدرس این کارگاه دکتر یزدان منصوریان عضو محترم هیات علمی دانشگاه تربیت معلم بودند که سوابق زیادی در چاپ اینگونه مقالات در نشریات داخلی و خارجی دارند. با کسب اجازه از ایشان فایلهای مربوط به این کارگاه آموزشی را در این قسمت قرار می دهم( البته هفته آینده نیز ایشان کارگاه یک روزه ای با عنوان سواد اطلاعاتی خواهند داشت که اگر همانند اینبار اجازه دهند فایلهای آن جلسه را نیز بر روی وبلاگ قرار خواهم داد).برای دانلود فایلها پس از کلیک کردن بر روی گزینه ها و ورود به صفحه جدید بر روی مربعی که در آن کلمه Packedشده است کلیک کنید.

دانلود جزوه دوره                    دانلود اسلایدها

جلسه اول:          (۱)          (۲)          (۳)          (۴)

جلسه دوم:         (۱)          (۲)          (۳)          (۴)          (۵)          (۶)

جلسه سوم:       (۱)          (۲)          (۳)          (۴)          (۵)         

[ دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388 ] [ 12:2 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

 چندي پيش از آقاي دكتر نعمت ا...فاضلي(هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي) و دكتر محمد فاضلي( هيات علمي دانشگاه مازندران) دعوت كرديم در محل آموزش مركزي شركت ملي نفت ايران كارگاه آموزشي را با عنوان "روش تحقيق كيفي نظريه مبنايي" برگزار نمايند. اين كارگاه در طي 2 روز در محمود آباد برگزار شد و به نظر من از كيفيت بالايي نيز برخوردار بود. به همين خاطر فايلهاي اين كارگاه آموزشي را براي افرادي كه به رويكردهاي كيفي در پژوهش علاقمندند قرار مي دهم.

دانلود مواد دوره:     (۱)

جلسه اول:           (۱)         (۲)          (۳)          (۴)          (۵)          (۶)

جلسه دوم:          (۱)         (۲)          (۳)          (۴)          (۵)          (۶)          (۷)          (۸)

جلسه سوم:        (۱)         (۲)          (۳)          (۴)          (۵)          (۶)

جلسه چهارم:       (۱)         (۲)          (۳)          (۴)          (۵)          (۶)

جلسه پنجم:         (۱)         (۲)          (۳)          (۴)          (۵)          (۶)         (۷)         (۸)

جلسه ششم:      (۱)         (۲)          (۳)           (۴)          (۵)          (۶)        (۷)         (۸)

[ جمعه بیست و سوم اسفند 1387 ] [ 18:42 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چندی پیش از دکتر یزدان منصوریان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم دعوت کردیم تا کارگاهی را در زمینه روش تحقیق کیفی در آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران(محل کار اینجانب) برگزار كنند. این کارگاه در سه جلسه و در مدت یک روز اجرا گشت و از جهت آشنایی با مبانی نظری و مقدمات تحقیق کیفی کار مفیدی از کار در آمد.به همین دلیل با کسب اجازه از ایشان تصمیم گرفتم اسلایدها و فایلهای صوتی این کارگاه را برای کسانی که به این مبحث علاقمندند قرار دهم.ضمنا کتابی با عنوان "Qualitative Research Methods in Education" يا به زبان خودمان! "روشهاي تحقيق كيفي در تعليم و تربيت" نيز براي دوستان علاقمند به اين عنوان در اين قسمت قرار گرفته است.

دانلود كتاب:                (۱)

دانلود اسلايدها:          (۱)

دانلود جلسه اول:        (۱)          (۲)         (۳)          (۴)

دانلود جلسه دوم:       (۱)          (۲)         (۳)          (۴)          (۵)

دانلود جلسه سوم:     (۱)          (۲)         (۳)          (۴)          (۵)

 

[ یکشنبه بیست و هفتم بهمن 1387 ] [ 9:49 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

در طی سالهای اخیر کشاکش بین طرفداران روشهای کمی و کیفی تحقیق بالا گرفته است.هر کدام از طرفداران این دو گروه سعی دارند با تکیه بر مفروضات فلسفی خود روش مورد استفاده خودشان را از دیگری برتر نشان دهند.این گونه کشاکشهای علمی موجب شده است تا در طی سالیان اخیر رویکردی نو در پژوهشهای علوم رفتاری شکل گیرد که از آن به رویکرد تلفیقی یا موج سوم یاد می شود(البته ما در ایران هنوز در همان موج اول هستیم! منظور من بیشتر در مورد کشورهای پیشرو است).این رویکرد از منظر تکثر پارادایمی به پژوهشهای علوم رفتاری نگاه می کند و از روشهای کمی و کیفی در شرایط مناسب استفاده می نماید(جالب است بدانید نظریه پرداز اصلی این پارادایم دکتر عباس تشکری از اساتید سابق دانشگاه شیراز هستند).به نظر می رسد این پارادایم نگاه واقع بینانه تری نسبت به پدیده ها دارد.علی ایحال برای دوستانی که مایلند در مورد این پارادایم بیشتر بدانند بسته ای آماده کرده ام که شامل چند قسمت می باشد:الف-کتابی در زمینه مبانی نظری و چگونگی کاربرد روشهای تحقیق ترکیبی در پژوهشهای تربیتی ب-پایان نامه دکترای سال ۲۰۰۷ یکی از دانشجویان دانشگاههای آمریکا که از این روش در تحقیقات تربیتی استفاده نموده اند ج-چند مقاله در مورد این روش(از جمله یکی از مقالات دکتر تشکری) و د-اسلاید یکی از کارگاههای آموزشی دکتر تشکری در آمریکا در مورد روش تحقیق ترکیبی.خود من که از این کتاب و مقالات استفاده زیادی کردم امیدوارم برای شما نیز سودمند باشد.

دانلود

 

[ سه شنبه دوازدهم آذر 1387 ] [ 7:5 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]



مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ،