X
تبلیغات
دنیای من

دنیای من

مجموعه ای از اخبار, دلنوشته ها, دغدغه ها و علایق من

برخی اوقات فکر می کنم تعدادی از طرح هایی که توسط برخی افراد ظاهر المقبول! پیشنهاد و اجرا می شود فقط جهت خود شیرینی است و نه دلسوزی. خبر فوق نشانی از این دسته طرح هاست. در مورد صحت و سقم آن اطلاع دقیقی ندارم فقط آن را در یک وب سایت دیدم و ممنون می شوم در صورتیکه شما خبر دقیق تری دارید ما را نیز مطلع فرمایید. اما سوال من این است که آیا بهتر و عاقلانه تر نیست که به جای اجباری نمودن نماز فرهنگ آن را زمینه سازی کنیم تا دانش آموزان ما با رغبت آن را بپذیرند؟ آیا راه هایی را که در تربیت دینی بارها آزموده ایم و به جایی نرسیده ایم را باید دوباره بیازماییم؟ اگر این روش به جای نتیجه مثبت باعث رویگردان شدن فرزندان ما از نماز شد چه کسی جواب خواهد داد؟ متن کل خبر به شرح ذیل است:

آفتاب: مدیرکل آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری زنگ نماز در همه مدارس راهنمایی و متوسطه در سال تحصیلی جدید اجباری شد. منوچهر فضلی خانی افزود: در برنامه هفتگی دانش‌آموزان دوره راهنمایی و متوسطه زنگی به نماز اختصاص یافته است که از سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود. وی ادامه داد: همه مدیران به ویژه مدیرانی که برنامه هفتگی شان را پنج روزه بسته اند باید 20 دقیقه از زمان اوقات شرعی را به نماز اختصاص دهند که این موضوع را جدی پیگیری می‌کنیم که حتما اجرا می‌شود. مدیرکل دفتر راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم همه دانش آموزان در این زنگ نمازشان را اقامه کنند تا شاهد ترویج فرهنگ نماز در همه جامعه باشیم.

[ پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390 ] [ 1:46 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

در طی سال های گذشته انجمن مطالعات برنامه درسی ایران نشست های ماهیانه ای را تدارک نموده و به اجرا در آورده است. برخی از این نشست ها بسیار غنی و برخی دیگر در حد ضعیفی برگزار شدند. البته خود من در بسیاری از این نشست ها حاضر بودم و اکثر آن ها را نیز در وبلاگ قرار دادم که متاسفانه برخی لینک ها از بین رفتند. به همین خاطر در این قسمت تصمیم گرفتم برخی از نشست های مهمی که با کیفیت خوبی برگزار شدند را مجددا آپلود کنم.

فرهنگ و برنامه درسی: دکتر نعمت اله فاضلی, دکتر محمود مهرمحمدی, دکتر سید کاظم اکرمی 

برنامه درسی پنهان در تربیت دینی: دکتر مهرمحمدی, دکتر ملکی, دکتر صمدی, دکتر اکرمی  

برنامه درسی پنهان: دکتر مهرمحمدی, دکتر اسکندری, دکتر مهرام, دکتر سعیدی

روند ارزشیابی برنامه های درسی در ایران: دکتر موسی پور, دکتر کیامنش

برنامه درسی پوچ: دکتر موسی پور, دکتر مهرمحمدی

ارزشیابی توصیفی: دکتر محمد حسنی

 

[ چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390 ] [ 15:42 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

هفته قبل از آیزنر صحبت کردیم و تاثیری که دیدگاه های وی علی الخصوص بر روش شناسی پژوهش های تربیتی, روش تدریس, تربیت معلم  و آموزش هنر به جای گذاشته است. اما نمی توان از آیزنر صحبت کرد و یادی از گاردنر نکرد. هووارد گاردنر با تدوین نظریه هوش های چندگانه و بسط و توسعه آن نقش بسیار چشمگیری در حوزه های روانشناسی هوش, روانشناسی یادگیری, تعلیم و تربیت و ... داشته است ( آیزنر نیز در تدوین ایدئولوژی کثرت گرایی شناختی تاثیر زیادی از آیزنر گرفته است). چند سال پیش گاردنر دیدگاه جدیدی با عنوان " اذهان پنج گانه" ارائه نمود که ماهیتی هنجاری داشت و مورد توجه قرار گرفت. در این پست می توانید مجموعه ای از فایل های صوتی تصویری و کتاب های این چهره ارزشمند را دانلود کنید.

دانلود فایل های صوتی:          (۱)          (۲)

دانلود کتاب ها:                    (۱)          (۲)         (۳)

دانلود فایل های تصویری:       (۱)          (۲)          (۳)          (۴)          (۵)

[ پنجشنبه بیست و یکم مهر 1390 ] [ 13:29 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چندی پیش با همت دکتر ابراهیم طلایی  دانش آموخته جوان دانشگاه آکسفورد و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  گروه مطالعاتی ویژه ای با عنوان " روش شناسی پژوهش تربیتی" آغاز به کار کرد. نخستین نشست این گروه چندی پیش با سخنرانی دکتر حیدر علی هومن برگزار شد که فایل آن همان موقع روی وبلاگ قرار گرفت. اخیرا فعالیت این گروه جدی تر شده است و برنامه های بسیار جالب و ارزشمندی برای ترم اول سال ۹۰ برنامه ریزی نموده اند که در نوع خود در این حوزه بسیار جالب توجه و ارزشمند است. برای مشاهده برنامه این گروه می توانید به نشانی ذیل مراجعه کنید. البته امیدوارم جلسات نشست ها و کارگاه های آموزشی این گروه ضبط شده و بر روی وب قرارگیرد تا علاقمندانی که امکان حضورشان میسر نیست نیز ار این برنامه ها بی بهره نمانند.

http://www.erm2011.blogfa.com

[ پنجشنبه بیست و یکم مهر 1390 ] [ 13:5 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چند روز قبل در حال مطالعه کتاب the Educational Imagination اليوت آيزنر بودم. حال و هواي كلاس دكتر مهرمحمدي به من دست داده بود و تحليل هايي كه ايشان از اين كتاب داشتند. هنگامي كه كتاب درسي شما از آيزنر  و مدرس كلاس دكتر مهرمحمدي باشد آنگاه شما يكي از خاطره انگيز ترين كلاس هاي زندگيتان را تجربه مي كنيد. به هر حال ايده هاي آيزنر در زمينه ابعاد بازنمايي دانش بسيار جالب توجه است و نقش آن در تحقيقات كيفي و برنامه ريزي درسي بسيار جالب توجه. به همين خاطر تصميم گرفتم يك نكوداشت وبلاگي براي اين انديشمند بزرگ قرن بيستم بگيرم! در اين نكوداشت مي توانيد دو فايل صوتي و تصويري از سخنراني هاي آيزنر، مجموعه اي از كتاب هاي ايشان، تعدادي از مقالاتشان و مهمتر از همه تعدادي از پايان نامه هايي كه وي استاد راهنماي آنها بوده است را در اين پست قرار داده ام.

مجموعه كتاب ها          مجموعه مقالات         مجموعه پايان نامه ها

فايل ويديويي نخست        فايل ويديويي دوم       فايل صوتي نخست       فايل صوتي دوم

[ شنبه نهم مهر 1390 ] [ 11:45 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]

چند روز قبل با دو خبر تامل برانگیز مواجه شدم. خبر نخست به نقل از خبرگزاری دویچه وله آلمان است و ممنون می شوم در صورتیکه شما منبع معتبرتری برای آن سراغ دارید من و بقیه را نیز بهره مند سازید:

 1- طرح محرم سازی مدارس: به گفته یکی از مقامات دولتی در ایران حدود 800 تا 1000 میلیارد تومان برای اجرای طرح " استتار مدارس دخترانه" یا "محرم سازی" آنان مورد نیاز است, طرحی جنجالی که مسئولان با اصرار آن را " بانشاط کردن مدارس" می نامند. در این طرح پیش بینی شده که حیاط مدرسه در مرکز قرار بگیرد و کلاس های درس و آزمایشگاه ها در اطراف آن بنا شوند و همچنین دیوارهای بلندی دور تا دور حیاط مدرسه کشیده شوند تا به این ترتیب ساختمان های همجوار با مدارس دخترانه اشرافی بر آن نداشته باشند. افزون بر آن, نامحرمان نیز اجازه ورود به برخی از بخش های مدارس را نخواهند داشت و از شیشه های مات در پنجره کلاس های درس استفاده خواهد شد. مقامات دولتی در ایران معتقدند این طرح " شادی" را به فضای مدارس دخترانه می آورد و باعث می شود تا " بنیادهای اعتقادی دختران تحکیم شود" و " سطح جسمانی و روانی دانش آموزان" نیز ارتقا پیدا کند ( کل خبر را از اینجا دانلود کنید).

2- اما خبر دوم گزارشی تصویری از یک مدرسه روستایی در مسجد سلیمان بود که در آغول گوسفندان تشکیل می شود. در این مدرسه تک کلاسه و چندپایه, دختران و پسران معصومی در کنار هم می نشینند ( در حالیکه گوسفندان در محیط اطراف کلاس منتظرند تا جایشان را پس بگیرند!) و در فضای تنگ و تاریک کلاس تلمذ می کنند ( کلیپ مربوطه که توسط واحد مرکزی خبر تهیه شده است را از اینجا دانلود کنید).

واقعا چه باید گفت؟ مسئولان ما تا چه حد از این مدارس اطلاع دارند؟ اینطوری می خواهید افق ابلاغی مقام رهبری در سال 1404 را تحقق بخشید؟ اگر محکوم به کفر نمی شویم سوالمان این است که کدام طرح ها برای جان و دین و آینده کودکان این مملکت بیشتر ارجحیت دارند؟ آتش سوزی چند سال قبل در یک مدرسه ابتدایی را به خاطر دارید ( اگر یادتان نیست اینجا را حتما مشاهده کنید)؟ راستی از سرباز معلم روستای کالو در بندر دیّر و کوچکترین مدرسه دنیا چه خبر ( دانلود

در حال به پایان بردن این پست بودم که دو کلیپ دیگر به دستم رسید: نخست کودکان مظلومی در یکی از روستاهای شمال خوزستان که برای رفتن به مدرسه باید از مسیری صعب العبور می گذشتند ( دانلود) و دوم وضعیت یک مدرسه روستایی در آذربایجان ( دانلود). آفرین به غیرت و همت این بچه ها و معلمان فداکارشان!  

[ دوشنبه چهارم مهر 1390 ] [ 1:57 ] [ سعیدصفایی موحد ]

[ ]



مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ،